Etävastaanottojen käyttö ja kysyntä on Covid-19 pandemian myötä kasvanut räjähdysmäisesti ja etävastaanotot ovat vakiinnuttaneet asemansa perinteisen kasvotusten tapahtuvan konsultaation rinnalla. Accenturen tekemän tutkimuksen mukaan seitsemän asiakasta kymmenestä suosii palveluntarjoajia, jotka tarjoavat myös etäpalveluita esimerkiksi internetin tai puhelimen välityksellä. Tutkimuksen mukaan asiakkaat myös kokivat etävastaanotot yhtä mielekkäiksi kuin kasvotusten tapahtuvan konsultaation.
Hammashelppi-sovelluksen avulla asiakas voi konsultoida hammaslääkäriä turvallisesti etänä videoyhteyden välityksellä. Mobiilisovelluksen käyttöönotto on ilmaista ja sen kautta varattavat etävastaanottoajat ovat varsin edullisia verrattuna perinteiseen hammaslääkärikäyntiin. Hammashelppi-sovellus soveltuu erityisen hyvin hoidontarpeen arviointiin sekä mahdollisten lääkereseptien uusimiseen. Videon välityksellä tapahtuvassa etäkonsultaatiossa asiakkaan on mahdollista saada alustava diagnoosi sekä hoitosuunnitelma kustannusarvioineen. Sovellus hyödyttää kaikkia osapuolia, sillä asiakas säästää aikaa ja rahaa, ja hammaslääkäri voi palvella päivän aikana enemmän asiakkaita kuin normaalisti.
Digitaalinen ekosysteemi
Hammashelppi-palvelukonseptina on mobiilisovellusta laajempi kokonaisuus. Hammashelppi-ekosysteemi sisältää monia integraatioita turvallisiin pilvipalveluihin, kuten hammaslääkärien käyttämään potilastietoturvattuun AssisDent-järjestelmään, johon ajanvaraukset ja sähköinen esitietolomake tallennetaan. Molemmat osapuolet – hammaslääkäri ja asiakas – liittyvät turvattuun videopuheluun Agora-videopuhelujärjestelmän välityksellä.
Hammashelppi-sovelluksessa asiakas tunnistautuu turvallisesti vahvalla tunnistautumisella Signicat-järjestelmän avulla ja ajanvarauksen maksatapahtuma hoidetaan integroidulla Adyen-maksujärjestelmällä. Asiakas pidetään ajantasalla varauksen etenemisestä puhelimen push-ilmoituksilla, jotka on toteutettu Firebase-integraatiolla. Kaikki asiakkaan varaukseen liittyvät kuvat ja tekstit on tallennettu potilastietoturvattuun File Server -järjestelmään. Mobiilisovelluksessa ja markkinointisivustolla on molemmissa integraatio Google Analytics -palveluun anonyymin analytiikka datan seurantaan, jonka perusteella palveluita voidaan kehittää ja käyttäjäkokemusta parantaa.
Hammashelppi-palvelukonsepti on siis varsin laaja kokonaisuus, jopa kokonainen ekosysteemi palveluita, jotka on muotoiltu ja toteutettu hyödyntämällä jo olemassa olevia pilvipalveluita. Usein on nopeampaa ja kustannustehokkaampaa hyödyntää valmiita ratkaisuja, joista kudotaan eheä palvelukokonaisuus ja asiakkaalle saumaton kokemus. Ei siispä ole järkevää keksiä pyörää uudestaan.