Jump to content ›
Etähammashoidon edelläkävijän digitaalisen ekosysteemin muotoilu ja toteutus

Hammashelppi

Etähammashoidon edelläkävijän digitaalisen ekosysteemin muotoilu ja toteutus

Scroll down icon

Hammashelppi-palvelukonseptin takana on Kouvolalainen visionäärinen hammaslääkäriasema Suu & Hammas. Sangre herätti palvelukonseptin henkiin muotoilemalla ja toteuttamalla Hammashelpin koko digitaalisen ekosysteemin sisältäen asiakkaille suunnatun mobiilisovelluksen, hammaslääkäreiden hallintapaneelin sekä julkisen markkinointisivuston.

Etävastaanottojen käyttö ja kysyntä on Covid-19 pandemian myötä kasvanut räjähdysmäisesti ja etävastaanotot ovat vakiinnuttaneet asemansa perinteisen kasvotusten tapahtuvan konsultaation rinnalla. Accenturen tekemän tutkimuksen mukaan seitsemän asiakasta kymmenestä suosii palveluntarjoajia, jotka tarjoavat myös etäpalveluita esimerkiksi internetin tai puhelimen välityksellä. Tutkimuksen mukaan asiakkaat myös kokivat etävastaanotot yhtä mielekkäiksi kuin kasvotusten tapahtuvan konsultaation.

User make appointment

Hammashelppi-sovelluksen avulla asiakas voi konsultoida hammaslääkäriä turvallisesti etänä videoyhteyden välityksellä. Mobiilisovelluksen käyttöönotto on ilmaista ja sen kautta varattavat etävastaanottoajat ovat varsin edullisia verrattuna perinteiseen hammaslääkärikäyntiin. Hammashelppi-sovellus soveltuu erityisen hyvin hoidontarpeen arviointiin sekä mahdollisten lääkereseptien uusimiseen. Videon välityksellä tapahtuvassa etäkonsultaatiossa asiakkaan on mahdollista saada alustava diagnoosi sekä hoitosuunnitelma kustannusarvioineen. Sovellus hyödyttää kaikkia osapuolia, sillä asiakas säästää aikaa ja rahaa, ja hammaslääkäri voi palvella päivän aikana enemmän asiakkaita kuin normaalisti.

well made reminder

Digitaalinen ekosysteemi

Hammashelppi-palvelukonseptina on mobiilisovellusta laajempi kokonaisuus. Hammashelppi-ekosysteemi sisältää monia integraatioita turvallisiin pilvipalveluihin, kuten hammaslääkärien käyttämään potilastietoturvattuun AssisDent-järjestelmään, johon ajanvaraukset ja sähköinen esitietolomake tallennetaan. Molemmat osapuolet – hammaslääkäri ja asiakas – liittyvät turvattuun videopuheluun Agora-videopuhelujärjestelmän välityksellä.

Hammashelppi-ekosysteemin korkeantason kuvaus.

Hammashelppi-sovelluksessa asiakas tunnistautuu turvallisesti vahvalla tunnistautumisella Signicat-järjestelmän avulla ja ajanvarauksen maksatapahtuma hoidetaan integroidulla Adyen-maksujärjestelmällä. Asiakas pidetään ajantasalla varauksen etenemisestä puhelimen push-ilmoituksilla, jotka on toteutettu Firebase-integraatiolla. Kaikki asiakkaan varaukseen liittyvät kuvat ja tekstit on tallennettu potilastietoturvattuun File Server -järjestelmään. Mobiilisovelluksessa ja markkinointisivustolla on molemmissa integraatio Google Analytics -palveluun anonyymin analytiikka datan seurantaan, jonka perusteella palveluita voidaan kehittää ja käyttäjäkokemusta parantaa.

video call

Hammashelppi-palvelukonsepti on siis varsin laaja kokonaisuus, jopa kokonainen ekosysteemi palveluita, jotka on muotoiltu ja toteutettu hyödyntämällä jo olemassa olevia pilvipalveluita. Usein on nopeampaa ja kustannustehokkaampaa hyödyntää valmiita ratkaisuja, joista kudotaan eheä palvelukokonaisuus ja asiakkaalle saumaton kokemus. Ei siispä ole järkevää keksiä pyörää uudestaan.

 

Yhteistyö

Yhteistyömallina toimi ketterä kehitys, jota toteutettiin kahden viikon sprinteissä. Muotoilua ja teknistä toteutusta toteutettiin projektin edetessä uusien vaatimusten ja tarpeiden valossa. Määrittelimme yhdessä Asiakkaan kanssa Hammashelppi-ekosysteemin pääkäyttäjät sekä heidän tarpeet. Sangre muotoili visuaaliset käyttäjäpolut asiakkaiden erilaisista käyttötilanteista Hammashelppi-sovelluksessa. Käyttäjäpolut olivat niin yksityiskohtaisesti kuvattu, että niitä voitiin käyttää myös teknisen toteutuksen määrittelynä.

Muotoilu ja toteutus

Muotoilimme palveluista pikselin tarkat rautalankamallit sekä klikkailtavat prototyypit, jotka toimivat kommunikointivälineenä Sangren ja asiakkaan välillä. Näin pystyimme varmistamaan, että keskitymme oikeisiin asioihin, kuten rakenteeseen, sisältöön ja toiminnallisuuksiin, ja näin vältimme keskustelun ajautumisen projektin alussa epäolennaisiin asioihin, kuten kuvitukseen ja väreihin. Asiakas pidettiin jatkuvasti projektin etenemisessä ajantasalla ja lopputulos vastasi myös asiakkaan odotuksia.

Muotoilimme ja toteutimme kaikkien palveluiden rakenteet ja käyttöliittymät sekä suunnittelimme yhtenäisen digitaalisen brändi-ilmeen. Yhtenäinen brändi-ilme sitoo visuaalisesti ja toiminnallisesti koko Hammashelppi-palvelukonseptin yhteen ja tekee siitä helposti tunnistettavan ja erottuvan.

Lopputulos

Hammashelppi-palvelukonsepti luo asiakkaalle uutta liiketoimintaa, tuoden perinteisen hammaslääkärivastaanoton rinnalle myös etäpalvelun. Koko Hammashelppi-ekosysteemi on toteutettu skaalaavasti – niin brändillisesti kuin teknisesti – jotta sitä voidaan tarvittaessa myöhemmin laajentaa uusilla tukipalveluilla tai tarvittaessa lisenssoida kolmansille osapuolille. Uusi Hammashelppi-sovellus asettaa asiakaskokemuksen riman korkealle etävastaanottopalveluille.

In app follow up

Ole hyvä ja tutustu Hammashelppi-sovellukseen Hammashelppi.fi sivustolla, josta voit ladata sovelluksen Android- ja Apple- laitteille. Yhteistyömme jatkuu asiakkaan kanssa mahdollisten uusien mielenkiintoisten projektien parissa. Tutustu terveydenhuollon ratkaisuihimme ja ota rohkeasti yhteyttä, jos haluat tietää lisää tekemistämme ratkaisuista tai keskustella yrityksesi tarpeista.

 

Varaa maksuton konsultointi siitä, miten projektisi kannattaa toteuttaa.

Käymme tapaamisessa läpi projektisi tavoitteet ja kerromme näkemyksemme siitä, miten projekti kannattaa rakentaa. Tarjoamme apua projektin määrittelyyn, toteutukseen tai digitaalisen palvelun innovointiin.

Ota yhteyttä

Jätä meille viesti, ja palaamme seuraavaan arkipäivään mennessä.

[email protected]
+358 50 371 9516