Mobiiliapplikaatio voidaan toteuttaa joko natiivisovelluksena tai progressiivisena web-applikaationa. Valinta riippuu ennen kaikkia tavoitteista, käytettävissä olevasta budjetista ja ominaisuuksista joita applikaatioon halutaan. Tässä artikkelissa käymme läpi olennaiset asiat, joilla pääset alkuun sovelluksesi toteutustavan valinnassa.
Skenaario; olet päättäjä, jonka vastuulla on liiketoiminnan kehitys ja kasvattaminen. Vaihtoehtoja suunnista joihin lähteä on valtavasti. Tehtäisiinkö brändiuudistus? Tarvittaisiinko tässä kohtaa se paljon puhuttu design system?
Päädyt siihen, että brändin mukainen applikaatio olisi tässä kohtaa paras ratkaisu ja selkeä askel eteenpäin digitalisaation kiemuraisella polulla. Se on myös erinomainen askel se - olette jo melkein peukalonpainalluksen päässä asiakkaan jokapäiväisestä elämästä!
Miten siis lähteä liikkeelle applikaation hankinnassa?
Minkälaista tavoitetta varten applikaatio on olemassa?
Applikaation hankintaan mietittäessä on hyvä pitää mielessä tavoite, jota applikaation tulee palvella. On ensiarvoisen tärkeää tietää miksi se tehdään, ennen kuin päätetään miten se tehdään.
Applikaatiolle on käyttöä esimerkiksi seuraavissa tilanteissa:
1. Haluat sitouttaa asiakkaitasi entisestään
Voit tarjota erityisiä etuja, personoida sisältöä ja tuoda palvelusi asiakkaidesi kotinäytöille helposti ja brändisi näköisesti. Asiakkaasi käyttävät enemmän aikaa brändisi parissa, mikä on erityisen tavoiteltava asia!
2. Kanta-asiakaskortti puhelimessa
Kuinka monta muovista kantiskorttia onkaan jossain vaiheessa pyörinyt lompakoissa ja laukkujen pohjilla? Liian monta. Muistatko edes kaikkia? Tarjoamalla asiakkaillesi mahdollisuuden kanta-asiakkuuden tunnistamiseen applikaation kautta, pystyt entistä tarkemmin myös seuraamaan kampanjoiden onnistumista ja saat tarkkaa asiakasdataa reaaliajassa.
3. Tarvitset uuden markkinointikanavan muiden rinnalle
Applikaation sisälle on mahdollista rakentaa erilaisia toiminnallisuuksia, aina ajanvarauksesta chatbotteihin ja erityisiin kampanjoihin. Applikaation etu on sen reaaliaikaisuudessa: push-notifikaatiolla saat huomion herkästi juuri silloin, kun se on kampanjallesi tarpeellista ja asiakkaasi saa erityisen mahdollisuuden tarttua tarjoukseen hetimiten!
Mitä toiminnallisuuksia applikaatiossa pitää olla?
Tätä kannattaa miettiä sitten, kun on kirkastettu applikaation olemassaolon syy. Tarvitaanko applikaatioon esimerkiksi maksuominaisuuksia? Tapahtuuko yhteydenotto yritykseesi suoraan applikaation kautta sisäänrakennetulla chat-ominaisuudella, yhteydenottolomakkeella vai avaako applikaatio esimerkiksi Whatsappin viestikanavaksi?
Toiminnallisuuksia mietittäessä on tärkeää ottaa huomioon applikaation käyttäjät. Mitkä ovat heille luonnollisia tapoja toimia palvelusi ja yrityksesi kanssa? Varaavatko he ajan aina puhelimitse, vai ennemmin sähköistä varauskalenteria ja valmiita palveluvaihtoehtoja käyttäen? Maksavatko asiakkaasi ennemmin mobiilimaksusovelluksella, kuten MobilePaylla, vai kaivavatko he kortin esiin joka kerta erikseen, näpytelläkseen numerot ja CVS-koodin?
Kuinka applikaatiosi voi helpottaa heidän asiointikokemustaan ja miten se tapahtuu? Siinäpä vasta ydinkysymys.
PWA vai natiivi - Millä toteutustavalla applikaatio kannattaa tehdä?
Ajatus applikaation hankinnasta voi tuntua ylitsepääsemättömän hankalalta jo pelkästään siksi, että applikaatioiden kehitys voi olla hintavaa. Tähän ajatukseen ei suinkaan kuitenkaan kannata jäädä jumiin, sillä osaava ja liiketoimintaasi ymmärtävä partneri ymmärtää myös käytettävissä olevan budjetin ja applikaation tavoitteet. Näin voidaan valita myös paras mahdollinen tapa toteuttaa applikaatio. Hyvä kumppani ei maksimoi projektin kokoa vaan sen tuomaa arvoa, eli liiketoiminnallista hyötyä jota applikaatio tuottaa asiakkaalle - eli sinulle.
Toteutustavan valinta riippuu paljon paitsi käytettävissä olevasta budjetista, myös ominaisuuksista joita applikaatioon halutaan.
Toteutustapoja applikaatioille on kaksi; natiiviapplikaatio, joka pompsahtaa sovelluskauppaan ladattavaksi; tai progressiivinen web-applikaatio (PWA), joka toimii selaimessa ja ladataan puhelimen kotinäytölle URL-linkin kautta.
Progressiivinen web-applikaatio eli PWA on monessa tilanteessa erinomainen vaihtoehto; se on kustannustehokas toteuttaa, se indeksoituu hakukoneisiin tarjoten entistä enemmän näkyvyyttä brändillesi, siinä oleva sisältö latautuu huomattavan nopeasti ja kun sisällön julkaisee yhdellä alustalla, näkyy se kaikilla.
PWA mahdollistaa myös esimerkiksi push-notifikaatioiden lähettämisen, jolloin tavoitat kuluttajasi tehokkaasti ja pystyt luomaan heille lisäarvoa ajankohtaisen informaation muodossa. Huomattavaa on, että notifikaatioita voi lähettää kaikille sivuston käyttäjille, ei pelkästään applikaation ladanneille.
Natiiviapplikaatio ladataan sovelluskaupasta. Sen sisältö ei indeksoidu hakukoneisiin, jolloin se ei tarjoa tästä näkökulmasta erityistä etua. Sen sijaan tietoturvanäkökulmasta natiiviapplikaatio on erityinen; siihen voidaan rakentaa useita kerroksia erilaisia varmenteita ja tietoturvasysteemeitä. PWA toimii tietysti HTTPS-protokollan alla, mutta siitä huolimatta natiiviapplikaatio tarjoaa tietoturvan vinkkelistä katsottuna enemmän mahdollisuuksia.
Natiiviapplikaation etuihin lukeutuu myös se, että se voi toimia yhdessä muiden applikaatioidesi kanssa tehokkaammin. Natiiviapplikaatio pystyy hyödyntämään puhelinta kokonaisuutena, eikä pyöri pelkästään selaimen kautta. Näin ollen natiiviappi on usein myös hieman nopeampi, mikä tietysti vaikuttaa käyttäjäkokemukseen. Natiiviapplikaatio pystyy hyödyntämään paikannustietoja; kun applikaation käyttäjä tulee esimerkiksi tietyille alueelle, hän voi saada push-notifikaation kertoen vieressä olevan myymälän tarjouksesta, näin karkeana esimerkkinä. Natiivisovelluksiin voidaan myös rakentaa laajempia maksuratkaisuja suoraan applikaation sisälle, mikä on luonnollisesti merkittävä etu.
Kumpi siis valita?
PWA on erinomainen valinta silloin, kun halutaan olla yhteydessä kuluttajiin, parantaa näkyvyyttä ja tunnettuutta hakukoneoptimoinnin kautta ja budjetti on rajallisempi. PWA on todella hyvä vaihtoehto monelle yritykselle sen ketterän ja kevyen kehittämisen vuoksi.
Natiivisovellus on mainio vaihtoehto silloin kun applikaatioon halutaan enemmän tietoturvaominaisuuksia ja halutaan nostattaa brändin uskottavuutta tällä kentällä. Natiivisovellusta kannattaa harkita myös mikäli toivotut ominaisuudet vaativat puhelimelta hieman enemmän potkua, eikä selaimen kautta pyörivä applikaatio tarjoaisi välttämättä parasta mahdollista käyttäjäkokemusta.
Sparraamme mielellämme kysymyksissä siitä, palveleeko applikaatio liiketoimintaasi, mihin sitä voisi käyttää tai minkä liiketoiminnallisen tavoitteen saavuttamisessa se auttaisi. Tai ehkä tiedät jo, että sovellukselle on tarve. Ota yhteyttä ja laitetaan homma rullaamaan!
Kirjoittaja on digimarinoitu, tavoitteita rakastava ja markkinointia hengittävä Business Development Manager, joka tuo Sangren toimistolle kimallusta kuin kävelevä diskopallo.