Jump to content ›
Cost of inaction
Blog

Cost of Inaction (osa 1) - tekemättä jättämisen kustannus

Jemmi Laaninen

Jemmi Laaninen

Mitä tarkoittaa kirjainyhdistelmä COI, miksi sillä on merkitystä ja miksi se täytyy nostaa etenkin digitaalisen liiketoiminnan markkinoijien ja liiketoimintojen kehittäjien puheisiin juuri nyt? Blogisarjan ensimmäisessä osassa pureudutaan tämän kirjainyhdistelmän anatomiaan.

Markkinoijien kieli on täynnä erilaisia kirjainyhdistelmiä; ROI, ROMI, CAC, LTV, CCP... Kaikilla edellisillä pyritään todentamaan investoinnin tuottoa ja numeerisia arvoja jo tehdyistä toimista. Kirjainyhdistelmä, joka harvemmin näkyy puheissa on COI - Cost of Inaction, tekemättä jättämisen kustannus. Se on kuitenkin yksi olennaisimmista mittareista, joita tulisi tarkastella silloin, kun mietitään investoidako digihankkeisiin vai ei.

Mikä ihmeen Cost of Inaction, tekemättä jättämisen kustannus?

COI, eli tekemättä jättämisen kustannus on yhdistelmä riskejä, kustannuksia ja seurauksia, jotka johtuvat paikallaan pysymisestä ja kehityksen kelkan sivuuttamisesta. COI summaa kaikki kulut, jotka ovat jo olemassa; kulut ja riskit, jotka nousevat esiin, mikäli kehitystä ei tapahdu; sekä paikalleen jäämisen seuraukset.

Olemme seuranneet ROI-lukuja pitkään. Aina on tärkeää tietää, mitä muutos tuottaa yritykselle. Saadaanko digikehityshankkeesta oikeasti mitattavaa hyötyä? Mikä on sen liiketoiminnallinen arvo? Miten tätä nyt mitataan ja kuka sitä mittaa?

Sillä aikaa, kun siellä pähkäillään, painaa kilpailija ohituskaistalla satanen lasissa, eteenpäin.

Tekemättä jättämisen kustannus mittaa myös sitä, kuinka paljon todennäköisesti hävitään, jos annetaan kilpailijan painaa ohi, kun itse halutaan pysyä siinä tutussa ja turvallisessa status quossa.

Lyhyesti; kuinka paljon maksaa pysyä muuttumattomana alati kehittyvässä bisneksessä?

"Sillä aikaa kun siellä pähkäillään, painaa kilpailija ohituskaistalla satanen lasissa, eteenpäin."

Digihankkeissa piilee valtava etumatkan potentiaali

Gartnerin tekemän selvityksen mukaan vuonna 2018 IT-hankkeisiin käytettiin maailmanlaajuisesti rahaa 3,7 triljoonaa dollaria. Se on noin neljä prosenttia koko maailman BKT:sta, laittaaksemme hankinnat perspektiiviin. 

Samaisessa selvityksessä ennustetaan IT-hankintojen kokonaissumman nousevan tänä vuonna 3,2 prosenttia, hivuttaen vuoden 2019 IT-hankkeiden globaalin hintalapun 3,8 triljoonaan dollariin vuonna 2019.

Miksi tällä on merkitystä?

Entisestään kasvava IT-hankkeiden kokonaissumma tarkoittaa sitä, että digitaalisilla ratkaisuilla voidaan vielä auttaa valtavaa määrää yrityksiä. Kaikilla toimialoilla ei vielä hyödynnetä digitaalisten ratkaisujen tarjoamaa potentiaalia ja kilpailuetua niin pitkälle kuin se olisi mahdollista. Etenkin tällaisilla toimialoilla digitalisaatiota merkittävästi hyödyntävä peluri pärjää alati kiihtyvässä kehityksessä myös tulevaisuudessa. 

Myös digikelkkaan hypänneet toimijat hyötyvät digitaalisten ratkaisujen jatkuvasta kehittämisestä. Prosessien automatisointi ja yhdenmukaistaminen on lähtökohtaisesti välitön kustannussäästö. Viivan alle jäävä raha kiinnostaa yleensä kaikkia.

Tekemättä jättämisen kustannus vs. investoinnin maksimaalinen hyöty

Sanat hankinta ja investointi kalskahtavat vääjäämättä paitsi hintavilta, niin myös siltä, että niiden sisään ujutetaan ihan varmasti jotain vilunkipeliä. Loputtomat kauhutarinat pieleen menneistä IT-hankinnoista ja case Accenture & Hertzistä pitävät aloitteita varmasti jäissä pidempään kuin olisi kannattavaa.

Se on hyvin ymmärrettävää. Tuskin kellään on varaa tehdä samaa projektia useaan otteeseen, ja pelko tästä pitää digiprojektialoitteet pöytälaatikoissa.

Pätevä digikumppani onkin kuin sijoitusasiantuntija. Kun rahaa on käytössä tietyn verran, katsotaan mistä saadaan sille maksimaalinen hyöty nyt, millaisella tuotto-odotuksella sijoitus tehdään tulevaisuutta ajatellen ja mitä muita sijoitusvaihtoehtoja kannattaa pitää mielessä lähitulevaisuudessa hyödyn maksimoimiseksi. Asiantunteva kumppani auttaakin ymmärtämään myös mikä on tekemättä jättämisen kustannus ja mikä taas on investoinnista saatu hyöty.

"Pätevä digikumppani on kuin sijoitusasiantuntija."

Digihankkeessa ei aina ole kyse siitä, että luodaan valtavia, raskaita toiminnanohjausjärjestelmiä, eikä joka kerta suinkaan olla uusimassa verkkosivuja. Asiantunteva kumppani auttaa löytämään sen parhaan, eniten liiketoimintaa hyödyntävän ratkaisun - ja myöntää myös sen, jos ei ole itse se paras toteuttamaan sitä asiakkaalle. Vaikka jokainen alan toimija haluaakin osansa IT-hankkeiden kokonaissummasta, on sitäkin tärkeämpää ettei asiakkaan investointia käytetä väärin. 

On myös hyvä ottaa huomioon, että digihankkeiden kohdalla investointi ei koske pelkästään ohjelmistoja tai teknologiaa, vaan myös työtunteja sekä toisinaan henkilöinvestointeja. Asiantunteva digikumppani pystyy kertomaan tämänkin suoraan.

Varmaa on kuitenkin se, että investointeja tulee tehdä, jotta pysyy mukana kehityksessä. Oikein ja tehokkaasti toteutettuna nämä investoinnit maksavat itsensä takaisin monella tavalla.

Onko teillä varaa pysyä samana? Kuinka suuri tekemättä jättämisen kustannus on teille nyt, vuoden päästä ja viiden vuoden päästä, kun kilpailijat ovat päättäneet hypätä muutoksen kyytiin ja heitä joutuu kirimään takamatkalta?

Ota yhteyttä täyttämällä alla oleva lomake ja katsotaan, millaisen digitaalisen etumatkan te voitte saavuttaa! 

Kirjoittaja on digimarinoitu, tavoitteita rakastava ja markkinointia hengittävä Business Development Manager, joka tuo Sangren toimistolle kimallusta kuin kävelevä diskopallo.

Book a free consultation on how your project should be implemented.

We’ll go through your goals and give you our view on how the project should be designed. We’ll help you with project scoping, implementation or innovating a digital service.

Get in touch

Drop us a message, and we'll be in touch by the next business day.

[email protected]
+358 50 371 9516